donderdag 10 maart 2016

New Rumours And Other Noises - The Moonlight Nightcall

Casco Records, 2016

 


Het Argentijnse koppel Ada Rave (saxofoon) en Nicolas Chientaroli (piano) verkasten in 2013 van Buenos Aires naar Amsterdam en sindsdien zijn zij vaak geziene gasten in het improcircuit. Samen met contrabassist Raoul van der Weide vormen zij het trio New Rumours And Other Noises, dat deze maand zijn eerste cd presenteert op Casco Records.

Van der Weide is een klassiek opgeleide violist, maar heeft zich als autodidact het spel op de contrabas eigen gemaakt. Hij werkte samen met onder andere Guus Janssen, Paul Termos, Burton Greene, Ab Baars, Joost Buis, Luc Houtkamp, John Dikeman en Klaus Kugel, en maakt deel uit van The White Noise Orchestra, Boucalé, Future Fossils, Triolectics, Sound Lee! Quartet (dat muziek van Lee Konitz speelt) en Blue Lines Trio. Blue Lines is er ook in de vorm van een sextet en daarvan maakt ook Rave deel uit.

Rave heeft zich sinds zij in Amsterdam vertoeft ontplooid tot initiatiefnemer van de maandelijkse improjam in De Ruimte, waar muzikanten uit de hoofdstedelijke vrije improscene in verschillende samenstellingen acte de présence geven. Met Nicola Hein en Wilbert de Joode vormt Rave het Ada Rave Trio en naast het Blue Lines Sextet speelt zij ook in het Felicity Provan Quintet en het Kaja Draksler Octet. Samen met Chientaroli vormt zij The Big Dinner, dat verder uit steeds wisselende muzikanten bestaat.

Chientaroli heeft ook een (modern) klassieke achtergrond, maar al in Argentinië switchte hij naar jazz en vrije improvisatie. In Buenos Aires speelde hij in tal van gezelschappen en leidde hij samen met Rave het kwartet Los Improvisadores Gráficos, dat improviseerde op werk van de Britse componist Cornelius Cardew. Vorig jaar verscheen van Chientaroli de solo-cd 'Cada Fuego Es El Primero'.

'The Moonlight Nightcall' is een bijzondere cd van een trio waarvan de leden hun instrumenten met graagte op onconventionele wijze bespelen. De luisteraar word bestookt met allerhande onorthodoxe speeltechnieken, maar ondanks dat is sprake van een zekere luchtigheid die een weldaad voor het oor is. Gestroomlijnd klinkt de muziek niet, eerder fragmentarisch, met allerhande muzikale speldenprikken.

Van der Weide bespeelt zijn contrabas met verschillende objecten, strijkt, plukt en slaat, ook met de achterkant van zijn strijkstok. Hij maakt ook gebruik van een - verre van alledaagse - kraakdoos (crackle box). Chientaroli brengt wel wat traditionele pianogeluiden voort, maar vaker bespeelt hij een geprepareerde piano en met enige regelmaat beroert hij de snaren zonder de toetsen aan te slaan. Rave speelt altsax, tenorsax en klarinet op een avontuurlijke wijze, variërend van stijfkoppig tot lyrisch, al is de tweede variant in ondertal. Tot slot zetten alle drie de muzikanten hun stem in als instrument. Het zal geen verwondering wekken dat ook dat op een vrijzinnige (en woordloze) wijze geschiedt.

Het debuut van New Rumours And Other Noises is een korte plaat; slechts vijfendertig minuten nemen de acht stukken in beslag. Daarvan klokken er vier maar net boven de twee minuten, wat het fragmentarische karakter van de muziek nog eens benadrukt, al zijn de stukken net te lang om als miniatuurtjes door het leven te gaan. In elk kort nummer schuilt een amalgaam aan spontane en interessante muzikale vondsten. Daarbij is soms sprake van een bijna kinderlijke speelsheid, zoals in het vocale Lonely Beings en het dwarse No Room, maar het blijft volwassen muziek; nergens wordt de grens naar mallotigheid overschreden, hoeveel gekke geluidjes ook voorbij komen.

De langere stukken imponeren evenzeer, al is het voor de luisteraar even zoeken naar samenhang. Zo ontwikkelt het titelstuk zich van een pianoriedel met vogelgeluiden tot een straffe bas-beat met een heerlijk solerende Rave op altsax. The Silent Bridge toont, op fraaie wijze, een wat verstilder kant van het trio. Daartegenover staat de weerbarstiger opener Influences, waarin Chientaroli's lage pianonoten uiteindelijk de weg naar een eensgezind einde leiden. In Walking Shadows, met ruim acht minuten het langste stuk op de plaat, is het snelle pianospel van Chientaroli lange tijd leidend, varieert de speelstijl van Rave van dartel tot kloek en is het spel van Van der Weide vaak percussief.

'The Moonlight Nightcall is een cd vol spontane ideeën die worden aangeroerd dan wel kort of langer worden uitgewerkt en weer losgelaten. New Rumours And Other Noises brengt geen muziek voor diegenen onder ons die van bedachtzaam en geduldig houden, maar wie van avontuurlijke speelsheid geniet is bij dit trio aan het juiste adres en zal de vijfendertig minuten van 'The Moonlight Nightcall' als kort maar uitdagend ervaren.

http://www.adarave.com/ 

http://www.nicolaschientaroli.com/#! 

http://www.raoulvanderweide.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten